ascultare activa

Ascultarea activă ascunde soluții

ASCULTÁRE, ascultări, s. f. Acțiunea de a asculta și rezultatul ei.

Ascultarea activă este una dintre acțiunile care susțin orice conversație, aducând beneficii oricărui proces ce îi urmează în relațiile interumane. Suntem cu toții în căutarea persoanelor care sunt dispuse să ne asculte, fie pentru a ne spune problemele personale, fie pentru a ne rezolva situațiile profesionale.

În consecință, atunci când nu suntem ascultați sau nu ascultăm, se ridică anumite bariere care împiedică buna funcționare a lucrurilor. Ascultarea activă are rolul de a sublinia atenție și de a evita neînțelegerile.

În cazul liderilor, majoritatea nu fac un efort vizibil spre a-și dezvolta ascultarea activă.

În medie, managerii ascultă doar 35 – 40 % din timp și rețin doar jumătate din informația primită de la interlocutor.

Lipsa de atenție se poate transforma în răbdare, cu puțin efort.

Ce este ascultarea activă?

Ascultarea activă implică anumite acțiuni din partea interlocutorului. Acestea au rolul de a da siguranță și încredere persoanei care comunică un anumit mesaj. Atunci când acestea lipsesc, nivelul de calitate a conversației scade.

La baza ascultării pasive stă un principiu simplu dar foarte eficient, principiu ce ar trebui să se regăsească în setul de trăsături specifice ale fiecărui manager: RASA (Receive. Appreciate. Summarize. Ask).

  1. Receive (Primește): Fii atent la persoana care comunică către tine
  2. Appreciate (Apreciază): Folosește cuvinte precum „da?”, „chiar așa?” etc.
  3. Summarize (Sumarizează): Folosește cuvinte precum „deci” sau „așadar”
  4. Ask (Întreabă):  Pune întrebări după ce interlocutorul se oprește din vorbit

Fii prezent! Julian Treasure, expert în comunicare și sunete, spunea că în zilele noastre „pierdem procesul de ascultare”! Uităm de acest proces pentru că trăim într-o lume gălăgioasă și pentru că avem la îndemână o grămadă de metode prin care putem înregistra informația. Potrivit unor studii amintite de el, ascultăm 60% din ce se spune și reținem doar 25%. În cazul managerilor, așa cum am precizat mai sus, procentul este mult mai mic.


Ascultarea activă în business

În business lucrurile merg exact ca în viața reală, doar că aici vorbim de angajații sau echipa ta care au nevoie de tine în procesul de dezvoltare a companiei.

Chiar și în negociere, majoritatea credem că este vorba despre a vorbi, când în fapt, este vorba despre a asculta.

„Cel ce vrea să negocieze, va trebui să asculte, în primul rând.”

William Ury

William Ury, expert în negociere, povestea într-unul dintre discursurile sale despre prima întâlnire cu Hugo Chavez, fost președinte al Venezuelei. Scopul acestei întâlniri era de a-l ajuta pe președinte în negocierile sale cu poporul venezuelan și opoziția, într-un moment în care oamenii se temeau de un război civil.

Întrebarea președintelui a fost una simplă: „Ury, ce părere ai despre această situație?”

Răspunsul a fost: „Domnule Președinte, eu cred că faceți progrese însemnate.”

H.C. într-un mod agresiv: Cum adică progrese?

Din frică, William Ury l-a ascultat. În 30 de minute, Ury a fost întrebat despre ce ar trebui să facă. Răspunsul lui a fost: „Ar trebui să reorganizați festivitățile de Crăciun, pentru a le da oportunitatea oamenilor să se gândească și la alt eveniment.” Președintele i-a urmat sfatul întocmai.

Concluzia vine din faptul că, în urma unei situații presante, William a fost nevoit să asculte. Astfel, a reușit să „asculte” soluția.

Un lider nu va încerca niciodată să acapareze ceea ce oamenii din jurul lui au de spus. Acesta va asculta pentru a găsi soluția.

Ceea ce avem impresia că nu găsim se găsește de fapt în spatele oamenilor. Ascultarea devine modul prin care citim oamenii și ne dăm seama de ce lipsește în compania noastră sau în modelul de business pe care l-am adoptat.

Cum asculți activ?

Fii prezent atunci când discuți cu echipa ta. Oferă-le timp pentru a-și expune ideile. Ascultă fiecare cuvânt și fii atent la comunicarea non-verbală, încurajându-i în același timp pe interlocutori prin întrebări sau afirmații verbale/non-verbale.

Ascultarea activă trebuie exersată în fiecare zi. Focusul trebuie să fie pe interlocutorul tău.

O veche ghicitoare spunea că un copac ce cade în pădure și nu este auzit de nimeni, produce într-adevăr un sunet? Dacă tu nu îi asculți pe cei din jur, se numește într-adevăr comunicare?

Conversațiile pe care tu vrei să le ai cu echipa ta pot deveni irelevante dacă nu încerci să asculți ce au de spus oamenii care te înconjoară și care pun în mișcare motorul business-ului tău.

Poți exersa ascultarea activă cu ajutorul unor metode simple, sugerate de către Julian Treasure:

A. Liniște

Bucură-te în fiecare zi de cel puțin 3 minute de liniște, în care blochează toate sunetele care vin spre tine.

B.  Mixerul

„Mixerul” este o denumire creată de către Julian și îți propune să încerci să fii atent și să diferențiezi cât mai multe canale individuale de sunet din jurul tău. Este una dintre metodele de mindfulness, pentru a te face conștient de ce petrece în jurul tău în acel moment.   

C. Savoarea sunetelor

De cele mai multe ori devenim anxioși sau agitați din cauza unor sunete banale din rutina noastră. De exemplu: sunetul mașinii de spălat. Încearcă să transformi sunetul acesta într-o melodie. Julian spunea despre sunetul uscătorului său de rufe că este ca un vals.

D. Poziții de ascultare

Este poate cea mai importantă metodă prin care poți exersa asculta activă. Mutându-te în diferite poziții de ascultare către ceea ce este adecvat: activ/pasiv sau critic/ apreciativ. Prin metoda aceasta vei deveni mai conștient de barierele/filtrele ascultării și te poți ”juca” cu sunetele.

E. RASA

Este un cuvânt sanscrit pentru suc sau esență și acronim pentru Receive (Primește), Appreciate (Apreciază), Summary (Sumarizează), Ask (Întreabă). RASA rezumează procesul ascultării active.

Toate aceste metode au scopul de a te ajuta să îți dezvolți ascultarea activă și în același timp să îți dezvolți puterea de concentrare. Le poți introduce foarte ușor în rutina ta.

O afacere se construiește cu oameni, care văd de multe ori mai departe de ce vezi tu. Învață să asculți mai departe de sunetul din jur. Elimină orice bariere care te împiedică să fii atent la interlocutorul tău și vei vedea că la final vei fi cel care va găsi soluția și va câștiga o echipă determinată și devotată.

Un coach te poate ajuta să-ți dezvolți abilitățile de ascultare activă. Contactează-ne pentru a afla cum te putem ajuta.

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.